من اصبح و لم یهتم بامور مسلمین فلیس منهم. در کتاب «کافی» مرحوم کلینی، بخشی با عنوان «بابُ الاهْتِمامِ بِأُمورِ الْمُسْلمین» آمده است. اولین روایت این باب، نقلی است از امام صادق(ع) از پیامبر اسلام(ص) که فرمودند: «هر کسی که صبح کند و اهتمامی به امور مسلمانان نداشته باشد، مسلمان نیست». هر که روز خود را آغاز کند و دغدغه مشکلات مسلمانان را نداشته باشد، از آنان نیست و هر که فریاد کمک خواهیِ مردی را بشنود و به کمکش نشتابد، مسلمان نیست.
همچنین روایت چهارم این باب از امام صادق(ع) و با تفاوت بسیار اندکی در تعبیر همین معنا را میرساند. در روایت پنجم این باب از امام صادق(ع) از پیامبر(ص) نیز همین معنا نقل شده است، جز آنکه در ادامه آن چنین آمده است: «هر مسلمانی که ندای مسلمانی را بشنود که از او کمک میخواهد و پاسخ او را ندهد مسلمان نیست».
بنابراین، سه روایت در یک مضمون وارد شده است و در دو مورد، امام صادق(ع) از پیامبر اسلام(ص) چنین مضمونی را نقل کردهاند و نشان از آن دارد میتوان به یقین رسید که چنین دیدگاهی از پیامبر(ص) درباره امت اسلامی و جامعه اسلام وارد شده است. از طرفی وقتی سیره حضرت را مورد مداقه و توجه قرار میدهیم دقیقاً همین رویه را داشته است و در منابع و روایات اهل سنت هم این روایت زیبا و جامعه ساز و انسجام بخش و انسانی وارد شده است. کافی است که انسانیت و مسلمانان به مضمون و پیام این روایت زیبا توجه داشته باشند. امروز غزه و فلسطین دست یاری به سوی امت اسلام دراز کرده است و امت اسلام از یاری و حمایت نباید دریغ ورزند و باید به هر وسیله و اسبابی به ندای اهل غزه پاسخ دهند و فرمان پیامبر اسلام(ص) را اجابت نمایند.
حاکمان اسلامی منطقه و بلکه کل آسیا و هر جا مسلمانان زندگی میکنند و تشکلات و کانونهای علمی و فرهنگی و اجتماعی دارند باید به این موضوع توجه داشته باشند که قطع پیوند دوستی و دوری جستن از یکدیگر از عمدهترین زمینه های سست شدن اخوتایمانی و برادری است. رسول خدا(ص) در این روایات که برگرفته و ملهم از وحی و آیات قرآن هست از آن پرهیز داده است. چنانچه در روایات دیگر میفرماید: «هر دو مسلمانی که از یکدیگر قهر کنند و سه روز بر آن حال بمانند و با هم آشتی نکنند از اسلام بیرون روند و میان آنها پیوند و دوستی دینی نخواهد بود. پس هر کدام که به اصلاح رابطه و سخن گفتن پیشی گیرد او در روز حساب زودتر به بهشت میرود (کافی، ج ۲، ص ۳۴۵ - وسائل الشیعه، ج ۸، ص ۵۸۵)
بر این اساس ترک ارتباط و صمیمیت و کمک و مراوده اهل ایمان آن چنان مذموم و ناپسند است که در وصیت مفضّل است که گوید: از امام صادق(ع) شنیدم می فرمود: هیچ دو مردی از روی قهر از یکدیگر جدا نمیشوند مگر این که یکی از آن دو سزاوار بیزاری خدا و رسولش از وی و لعنت گردد و چه بسا که هر دو سزاوار آن شوند. مُعتّب از یاران نزدیک آن حضرت عرض کرد: فدایت شوم، آن که ظالم است این سزای اوست، مظلوم چه گناهی دارد؟ فرمود: برای آن که برادر خود را به آشتی و پیوند با خود نمیخواند و از گفتار او چشم پوشی نمیکند و آن را نشنیده نمیگیرد. از پدرم شنیدم که فرمود: هرگاه دو تن با هم ستیزه کنند و یکی به دیگری تعدی کند باید آن که مظلوم است نزد آن دیگری رود و به او گوید: ای برادر من ستمکارم و تقصیر با من است تا جدایی و قهر از میانشان برطرف شود، خدای تعالی حاکم عادل است و داد مظلوم از ظالم میستاند» (کافی، ج ۲، ص ۳۴۳ - وسائل الشیعه، ج ۸، ص ۵۸۴)
سالها عربستان و چند کشور منطقه در سرکوب و کشتار مردم یمن با سلاح دشمنان اسلام تلاش کردند. هیچ نتیجه مثبتی در این مدت نسبتاً طولانی دستشون نیامد زیرا لطمه به تمدن اسلامی و ویرانی آثار تاریخی و بناهای تاریخی یمن که از جمله مراکز مهم تاریخی وآثار تمدنی بود و بالقوه ثروت و سرمایههای تاریخی به نابودی رفت. در شامات و عراق و افغانستان نیز مظاهر تمدن اسلامی و آثار هویتی و فرهنگی به نابودی رفت و ویرانه شد، سالها زمان میبرد که این خرابیها به حالت اول برگردد و احیا شود. این کار هزینههای فراوان میطلبد که همین هزینهها میتوانست در آبادانی و ترقی ممالک اسلامی هزینه شود.
جهان غرب و استعمار نو با محاسبات زیادی روی این بحرانها حساب باز میکند تا هم سلاح بفروشد و هم خود پیشرفت نموده و جوامع اسلامی را به عقب برگرداند و در این عقب ماندگی است که میتواند سلطه فکری و فرهنگی سیاسی خود را توسعه داده و به منافع مادی خود برسد. مسلمانان کی و چه زمانی به این مسائل پی خواهند برد؟
بر این اساس قرآن فرموده و پیامبر(ص) با انواع گفتوگوها و سیره رفتاری تفرقه و جنگ و جدایی برادران ایمانی را موجب خشم خداوند و شادی شیاطین دانسته و از آن به شدت پرهیز داده است. بنابراین لازم است پیروان رسول الله(ص) و امت اسلام یکدست کنار هم باشند و در این امور اندیشه نموده و اجازه ندهند دوستی و الفت با برادران به کینه و قهر کردن و جدایی و جنگ و ویرانی و خونریزی بیانجامد.
با این وصف اگر دو نفر در قهر و حالت جدایی به سر برند که رسول خدا به این راضی نیست، چگونه رضایت دهد که امت و ملتهای مسلمان از هم کینه ورزی نمایند و از همدیگر در گرفتاریها حمایت ننمایند. مسلم است رژیم غاصب دشمن مشترک امت اسلام است و هرگز به هیچ کس رحم نخواهد کرد لذا نباید امت اسلام اختلاف و نزاع داشته باشند به طوری که امروز شاهدیم در غزه صدای «یا للمسلمین» بلند است.
حاکمان اسلامی گوشهای خود را پنبه گرفته و خود را به ناشنوایی زدهاند. مردم غزه در مصیبت بارترین حالات به سر میبرند. پیامبر(ص) فرموده است اگر اهتمام نداشته باشید نه تنها نمازتان قبول نخواهد بلکه از اسلام خارج هستید. نماز و روزه و حج همه عبادات اسلامی ماهیت وحدت بخشی دارند چگونه ما این مصیبت بزرگ را نادیده بگیریم؟
در روایتی از رسول خدا(ص) در وصایای آن حضرت به اباذر آمده است، خداوند در هر روز دوشنبه و پنجشنبه پرونده اعمال مؤمنین را مورد نظر و لطف قرار میدهد مگر پرونده آن دو نفری که با هم کدورتی و قهری دارند و به مأمورانش یعنی ملائکه دستور میدهد پرونده آنها را کنار بگذارند تا وقتی با یکدیگر آشتی نمایند. وقتی عبادت دو نفر مقبول نیست به یقین عبادت امت در صورت نبود همدلی و داشتن کینهها که استعمارگران این کینهها و جنگها را پدید آوردهاند قبول و پذیرفته نیست.
وظیفه امت اسلام در قبال وقایع غزه و مردم بیپناه آن
اکنون در این اوضاع حساس جهاد به انواع و اقسام آن ولو جهاد نظامی میسر و فراهم نباشد، حمایت و همدلی مالی و دفاع زبانی و بهداشتی و دارویی و تجهیزات پزشکی باید در دفاع از فلسطین ارسال و همدلی تحقق یابد و همه مسلمانان برای دفاع از کیان اسلام تشکیل بسیج دهند و همدلی و همدردی نمایند و از حاکمان خود در خواست ارسال کمکهای بشر دوستانه به غزه نمایند. چنانکه مرحوم حاج قاسم در این راستا به تدبیر نوین با طرح جامع به بنیانگذاری لشکر فاطمیون پرداخت که از همه ملل اسلامی در آن عضویت داشتند. در سایه همین طرح بود که عراق و شامات و دیگر ممالک اسلامی از شر نیروهای استعماری نجات یافت. آن شهید والا مقام لزوم داشتن ارتش واحد اسلامی را به خوبی درک نمود و برای شکلگیری آن با همت تمام پرداخت و این راهبرد مهم باید پیگیری شود. همه امت اسلام برای حمایتهای مختلف اعم از مالی و جانی و زبانی از مردم مظلوم فلسطین یک دل شوند و اختلافات را کنار بگذارند و نیروی معنوی و ارتش بزرگ اسلامی را تکمیل نموده و از کیان اسلام در مواقع ضروری دفاع نمایند. چرا که استعمارگران نیروی نظامی متحدی موسوم به «ناتو» شکل دادهاند که در اشغال ممالک اسلامی و پیش برد اهداف استعماری هم پیمان هستند. حاکمان اسلامی نیز باید به این ضرورت پی برده و بپردازند و حداقل در حمایتهای مالی و معنوی کوتاهی ننمایند.
امروز فلسطین و غزه خط مقدم جبهه اسلام است که اگر نتواند مقابل زیاده خواهی اسرائیل غاصب و نماینده استعمار و الحاد مقاومت نماید همه جهان اسلام و ممالک اسلامی دچار چنین سرنوشتی خواهند گردید.
جنبش دیگر که در غزه شکل گرفته جنبش جهادی حماس هست که امروز ضربههای سختی بر پیکر رژیم غاصب وارد کرده است؛ امت اسلام باید از این نیروها و جنبشهای اسلامی حمایت نموده و در جهاد دفاعی بزرگ شریک شده و خود را آماده دفاع از فلسطین به هر نحو ممکنی نمایند.
امروز چشمان خونبار و دلهای غم آلوده مردم غزه، منتظر حمایتهای امت محمد(ص) است. هر کسی توان دارد باید از غزه به انواع جهاد ممکن و میسور حمایت نماید. امت اسلام حاکمان خود را وادارید به حمایت از این مردم بیگناه و مظلوم و غیور که سالهاست در ظلم استمار و شعلههای کینه صهیونیسم میسوزند. مطمئن باشید پیروزی از آن مردم غزه است چنانکه پس از قرنها روشن شده است که پیروز کربلا فرزند محمد(ص)، حسین(ع) بود که حضرت فرمود حسین از من است و من از حسینم. ای امت اسلام در گرداگرد پرچم حسین(ع) جمع شوید و مودت رسول الله(ص) را با عشق به آرمان حسین(ع) در غزه به نمایش گذاشته و بر یزیدیان زمان پیروز شوید.
تنها راه پیروزی، اقتدا به حسین(ع) و قیام دلیرانه اوست. پس امت اسلام بپاخیزید به سوی کربلایی دیگر و بشتابید به یاری عاشقان و محبان حسین(ع) که به حکم آیه مودت قرآن حسینی شدن مایه پیروزی امت اسلام و همه آزادگان جهان از جوامع بشری بر همه ظالمان زمان است. نوید قرآن کریم که کتابی است برای هدایت همه بشریت و انسانیت پیروزی مستضعفان و مظلومان است. انسانیت در حمایت از غزه اکنون یکصدا شده اگر چه حاکمان جهان و سازمانهای بینالمللی کوتاهی مینمایند.
نظر شما